Thailand 20 juni- 4 juli 2008!


                           

På midsommarafton 20 juni åkte jag och Janne på kombinerad bröllops och fylla-år-resa. Här följer 3 mail som jag skickade hem till nära och kära under tiden.

Om någon har frågor ang Thailand i juni/juli månad så hör jättegärna av er.
__________________________________________________________________________________________

Hej ALLA.

Har kommer en halsning fran Bangkok.

Allt borjade med att flyget blev 45 min forsenat pga tekniskt fel. Janne var inte helt nojd i det laget. Nar vi val kom pa flyget satt vi dar ca 1,5 h till. Detta for att 3 personer hade checkat in och checkat in 3 vaskor och sedan inte kommit till gaten trots flera anrop. Da fick deras bagage lokaliseras och plockas fran flyget. Kare nann!! Iaf, vi kom ivag runt 16.30 och landade i Bangkok 2.30 (7.30 denna tiden).

Vi satte igang direkt med en Citytour med en massa tempel. Vi var tvungna att tacka bade armar och ben (respekten) sa det blev helt fantastiskt varmt. Tror att jag tappade 5 kg bara dar, men det at jag upp direkt jag kom till hotellet.

Idag har vi varit pa en battur pa en flod som jag redan glomt namnet pa. Det var en superhaftig tur. Helt brunt vatten dar folk badade. Supermycket fisk i vattnet som vi fick mata. Hotellet vi bor pa ar ett lyxhotell som helt sjukt ligger granne med slummen. Sa ar hela Bangkok tycks det. Mitt i slummen ligger varlens lyxigaste hus och mitt bland de lyxiga husen och templen sa ligger det ruckel. Vi var aven inne i tempel idag med en GIGANTISK Buddah byggd av 5 ton guld. Jag och Janne hant med en marknad ocksa. De tittar skramt pa mig da de ser en storvaxt kvinna. De ar inte vana, det ar bara att inse. Hade jag vagt 40 kg till hade de antagligen anvant mig som attraktion eller ngt!! :-)

Imorgon beger vi oss till Hua Hin. Det ska bli skont med lite bad och sa.

Vi hor av oss igen.
 
____________________________________________________________________________________________

Hej ALLA!

Igar kom jag och Janne till Hua Hin och rusade (bokstavligt talat) ner till stranden som ligger bara en liten bit fran vart hotell. Janne slangde ner snorkel och cyklop for har skulle det snorklas i det klarbla vattnet! Men ICKE!! Rainy saison, alltsa grumligt vatten sa man kan ens en gang inte se sina egna fotter. Kanns som lera ungefar. Naval, vi forsokte med en tur till Cha Am, men det var inte battre dar. Imorgon aker vi darfor till en o soderut som heter Koh Talu. Dar blir vi i 4 dagar och sen kommer vi tillbaka till Hua Hin.

Vi traffade pa en elefant ute pa gatan strax efter att jag har mailat forra gangen!!! :-)

Idag regnade det rejalt kan meddelas. Jag och Janne tog en promenad langst med vattnet. Vattennivan andras hela tiden (det visste vi for det har statt i alla papper), alltsa inte en ny tsunamin. Nar vattnet hade gatt ner en bit sa fanns det supermanga roliga saker att titta pa pa botten. Janne alskar ju sant. Han hittade en 8 armad blackfisk. Nar han slangde ner den i vattnet blev den sa ratt att den blackade pa sig. :-)

Vi njuter av supergod mat och varandra givetvis. Nu ska vi packa infor morgondagens resa. Det ska bli mysigt.
___________________________________________________________________________________________

Hej ALLA!

Vi ar just nu i vad Janne kallar paradiset. Vi kom hit pa fm igar. Det regnade nar vi kom och regnade hela dagen. Och da pratar vi om regn!! Kockosnotterna ramlade fran traden av blasten. Monunregnet ar ju inte sa kallt. Janne kande att han var i himmelriket. Han snorklade i korallreven och fick dessutom med mig pa en runda. jag hittade en san snacka som slar ihop nar man ar i narheten (jattemussla). Vi tog foto. Vi bor i en Bungalow precis vid stranden. Pa andra sidan var bungalow ar det djungel. Det har precis flyttat in ett gang flygande hundar i ett trad i narheten av var bungalow (gigant fladdermoss). Igar var det bara vi 2 och ett annat par pa on sa det ar helt ode. Vi har en egen strand. Helt sinnes!!!

Idag efter frukost akte vi ivag och snorklade. Fattar ni vad Janne far mig till? Men jag tyckte att det var skitkul. Vi kopte en jattdyr undervattenskamera med plats for 27 foto. Vi skulle bara ta pa det finaste, men filmen var slut inom 15 min. :-) Pa forsta stoppet simmade vi i ett jattestimm med fargglada Nemofiskar. Vi fick mata dem med banan. Vi sag ocksa havsanemoner i fantastiska farger, jattemusslor och mycket mera. Pa andra stoppet fick vi snorkla med flytvast da det var grunt och korallerna latt kan riva hal pa ens kropp. Dar fanns annu vackrare fiskar. Helt otroligt. Hur manga jattemusslor som helst. Janne hittade en tom jattesnacka (mussla) som han vande pa och under den lag 2 st sniglar i sant vackert skal. Janne fick ta dem med sig.

Vi har ocksa vandrat pa on varje dag. Idag gick vi runt en udde. Det ar nara djungeln sa man vet ju inte riktigt vad dar finns for sjur. Janne som ska undersoka allt och vander och vrider och petar pa ALLT som verkar kul hade ratt som det var en liten sot odla pa sin arm nar han var under ett gammalt torrt palmblad eller vad det nu var han undersokte. Han fangade ocska en en stor krabba. Jag ar mer som en assistent som tar foto pa allt. :-) En ny Irwing, eller vad han nu hette? :-) Glomde ocksa att skriva svaret jag fick pa om det ar OK att ta ett kvallsdopp. Guiden svarade att det inte ar att rekommendera da stingrockorna tar sig inat land vid morker. Jisses!!!!! Det ar annat an Cement (badplats i Landskrona) det!! :-)
 
 
_____________________________________________________________________________________________

Vid närmare efterfoskning så visade det sig att vattnet i hua Hin ALDRIG är så pass klart att man kan dyka och snorkla där. Detta var inte vad föräljaren på Fritidsresor sa till oss.

Hua Hin blir det aldrig mer igen, men Thailand blir det garanterat fler gånger!! Vilket land! Vilken semester!! Helt sanslöst. Vi är jättenöjda, helt klart. :-)

______________________________________________________________________________________________

På Koh Talu var vi som sagt de enda turisterna under ett antal nätter. Detta gjorde att vi hade en hel ö för oss själv!! Helt sinnes. Monsunregn och vindar nådde oss, men det var inget som störde vår idyll. :-)
En dag på stranden låg där en kokosnöt som jag och Janne fotade som två olika motiv. Jag säger inte vem som har fotat vilket foto. Vilken tycker just DU är bäst? :-)

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0