Tankar om IVF- del 3 KONKURRENS

Jag kom att stanna i fruktdisken på City Gross då jag sprang på en gammal väninna som jag också vet har gjort ett antal Ivf. Så klart är det intressant att prata med andra likasinnade... Så började vi båda två skratta lite för oss själv då vi (mitt bland äpple och bananer) började jämföra... "jasså, du har 3 ägg nerfrysta... ja, vi har ju 4".

För visst är det så... mycket handlar om KONKURRENS!!

Låt mig förklara.

När jag var mitt uppe i nässprayningen, precis innan ÄP började jag leta och läsa bloggar om kvinnor i samma situation. Mitt i min egen oro över ALLT (*skulle det verkligen blöda?*ska det göra ont där?*är det normalt att bli så här varm osv) så började jag skriva lite inlägg till dessa kvinnor. Vi började dela med oss av varandras känslor och erfarenheter. Jag valde att mest inrikta mig på de kvinnor som låg i nära nog exakt fas med mig själv. Jag höll tummarna för kvinnor runt om i landet och de höll tummarna för mig. Jag skrev bland annat ett antal inlägg till en kvinna och tyckte att det var märkligt att hon inte svarare... eller iaf kommenterade. Jag gick ut på hennes blogg för att kontrollera om jag missat något OCH DÖM OM MIN FÖRVÅNING... hon hade raderat mina inlägg!! Varför?? Jag har ingen aning. Mitt i allt så tog jag jätteilla vid mig (löjligt!! men hormonerna gör ju att man är lite utanför sitt normala). Min känsla var att hon "stod över mig", att mina inlägg inte skulle få smutsa ner hennes fina blogg. KONKURRENS. Sen visade det sig att hon nog var inne på sin 3:e ivf eller hur det var, och det var inte förrän senare som jag förstod att vi som lyckats bli gravida på 1:a försöket inte alls får vara med i alla kvinnors "klubbar" på bloggarna. KONKURRENS. Så klart var där flera kvinnor som fortsatte att prata med mig även om jag lyckades bli gravid på vårt första försök, men den där kvinnan som jag tänker på... hmm... henne retar jag mig på fortfarande.

När det väl var dags att plocka äggen kom nästa fråga: Hur många ägg kunde de plocka på dig? KONKURRENS. Nästa fråga lyder (det bara ÄR så): Hur många ägg har ni fryst ner? KONKURRENS.

Denna fråga har ju också ställts: Varför ivf? Och då kommer allas svar. Det är fel på henne... det är fel på honom... "Det är varken fel på mig eller han". KONKURRENS.

Hahah, så mitt i allt så är vi ivf-kvinnor bannemig inte alls bättre på detta med att jämföra och se konkurrens i det vi varit med om.

Oavsett vilket så har jag ett antal kvinnor som jag fortfarande har kontakt med sedan "den tiden". Det är så mysigt att se bilder på deras barn för det känns ju lite som att man varit med från början liksom. :-)

KRAM till mina underbara medsystrar och KRAM till alla underbara människor i min närhet. 


Kommentarer
Postat av: IVF-karusell

Jag förstår precis vad du menar! Sen tror jag överlag att kvinnor är bra på det här med att jämföra. Män kan ju också vara bra på sådant, fastän de jämför andra saker.



♥ tack så jättemkt för att du tycker lillan är söt! Det värmer i mitt hjärta!

Kram o trevlig helg!

2010-01-29 @ 22:53:42
URL: http://www.ivf-karusell.blogspot.com
Postat av: Jenny

Återigen ett bra inlägg Jenny:o) Tänk att denna konkurrens ska förekomma jämt och ständigt. Men det är väl så. Trist med tjejen som tog bort dina kommentarer på sin blogg.



Vet inte om du sett att jag svarat på din fråga angående dop på min blogg. SKriver ju oftast svar under den aktuella kommentaren numera. Bara för att vara konsekvent, försöka i alla fall, hihi.



Men jo, Elvin ska döpas den 24 april. Ska Konrad döpas?



Kram och trevlig helg!

2010-01-30 @ 12:03:43
URL: http://www.barnlangtan.se/
Postat av: s a n n a.

intressant! hehe konkurrens finns verkligen överallt .. stora kramar till er :D

2010-02-01 @ 21:02:00
URL: http://zebrafejs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0