Jag har fått psoreasis

Stavas det så?

Jaja, iaf så har jag fått en torr fläck på mitt ena ben så jag traskade iväg till farbror doktor och fick veta att det är psoreasis, eller troligtvis psoreasis. Jag är remitterad till ljusbehandling. Tänka sig!

Wikipedia:

Psoriasis
är en ärftlig sjukdom med en inflammatorisk sjukdomsprocess och fjällande symptom i huden. Villkor för att en individ får sjukdomen beror på om denna har nedärvt anlag för psoriasis på båda föräldrarnas sidor. Föräldrarna bär ofta genen latent (dvs utan att den har brutit ut på bäraren) och psoriasis-utbrotten hoppar ofta över en generation.

Psoriasis är en autoimmun sjukdom d.v.s utslagen beror på att immunförsvaret attackerar sig självt. Den är kronisk vilket betyder att en psoriatiker kommer få leva med den hela livet. Den bryter oftast ut i 15-30-årsåldern, men det finns undantag.

De drabbade löper stor risk att drabbas av klinisk depression pga tillståndet - särskilt yngre individer[källa behövs].

Sjukdomen läker sällan spontant, dvs av sig själv. Den inflammatoriska reaktionen kan till exempel utlösas av en livskris och stress, en infektion av streptokocker och symtomen förvärras av hudskador (Köbnerfenomenet) då psoriasis trivs och frodas i sår och på slitytor (armbågar, knäveck, händer, ovansidan av fötter). Psoriasis kan variera starkt i intensitet och utbredning mellan individer men förblir ofta konstant hos en och samma individ. Sjukdomen har många olika symptom, bland annat, utslag, fjällande hud och ytliga sår och ledvärk hos vissa patienter (invers psoriasis/psoriasis artrit - vilken uttalar sig som reumatisk värk) och drabbar ca 3 % av befolkningen.

_____________________________
Jag tänker på det där med deression. Psoreasis kan ju te sig på många olika sätt och på många olika ställen. Mitt sitter som en 50-öring bak på vaden. Tänk på de stackare som har det i ansikte osv.


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Jenny!

Var har du fått denna informationen ifrån?

Det står att psoreasis e ärftligt? Det säger ju läkarna & psoreasis föreningen att det INTE är?

Märkligt det där...

Kram

2009-10-26 @ 22:46:30
Postat av: Jenny

Anna, informationen kommer från Wikipedia.

2009-10-27 @ 10:30:40
URL: http://jennyvakt.blogg.se/
Postat av: Anna

Hittade hit via länk i någon annan blogg. Fick själv veta för två veckor sen idag att jag har reumatism åt psoriasishållet, fast utan utslag. Har hört att det är ärftligt och i mitt fall ligger det långt bak i släkten, ingen på nära håll..



Skönt att du verkar klara dig med enbart ljusbehandling. För mig som det satt sig i lederna hos blir det tabletter livet ut.. :/



Kämpa på! :)



/Anna

2009-11-03 @ 18:41:14
URL: http://3noll.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0