Sen uppdatering om Singapore

Singapore. Singapore. Öh, var ska jag börja?


Vi lämnade Koh Samui på förmiddagen. Vi kom till Singapore tidig eftermiddag. 

Det första som slog mig var... 

K O N T R A S T

Gillade jag det? Jag är osäker på svaret faktiskt. Jag älskar ju lunken i Thailand, Koh Samui. Hur folk gör saker i sin egen takt. Hur vägar och trottoarer är vinga och danna. När 'sisådär' är vardag och hur bra som helst. Singapore är tvärtom. 

Det är först och främst en storstad. Dessutom ett land. Märkligt. Men coolt. Ett ungt land. Singapore fyllde 52 år när vi var där. Det firades med pompa och ståt.

Vi slängde in våra väskor på rummet och sen var mamma Jenny redo att ge sig ut på stadens gator. Vi bestämde oss för att köpa hop on hop off- biljetter på de röda bussarna. Väl på plats på Orchard-street där 'allt' händer kom det inte en enda sådan buss. Inte en enda! Nu var irritationen på Max. Ingen hade ätit. Ingen hade druckit sedan innan flyget. Var f*n är buss-jä*len? 

Då kom mamma Nonne på den briljanta tanke att klockan var 18:15 och sista hop on hop off-bussen hade gått för dagen...

Mög. Tålamod Jenny. Nej i sådan läge har jag inget tålamod. Full mundering, 40 grader. Inget vatten. Vi får säga så.

Plötsligt uppenbarade sig en blå buss precis där jag stod. Night safari. Nu ska vi på Night Safari. Ingen diskussion. Men skulle vi inte dricka något? Vi får ta det sen! Pappa Stig stod och skrek att vi kommer att bli lurade. Jag och Konrad hade redan gått på. 11 dollar skulle det kosta. Perfekt.

Vi satt i chock. Var skulle denna buss ta oss? Janne sa att safari säkert innebär sightseeing och hade inget med djur att göra. Jag hade ju läst Tripadvisor och visste att Night Safari är mycket populärt. 

Biljetterna in kostade 40 dollar. De 11 dollarna var bara för bussen. 

Konrad kan ha frågat om han fick lite och dricka. Sen.

Vi kom till Night Safarin och då var vi alla på topp. På riktigt. Vi bestämde oss för att ta 'rundan' innan vi skulle äta. En timme mer eller mindre.

Megakö!! Stod säkert i kö i över en h. 


Framför oss i kön stod två kinesiska flickor i 6-årsåldern med vars en sådan Busfabriken-dricka. En sådan meterslång flaska! Med innehåll! Familjen Hansson slickade oss om munnen. I detta läge fick jag lägga band på mig för att inte försöka sno deras dricka! Vilka repressalier det skulle kunna  bli. Tur jag är vuxen och kan tygla mig själv. 😂

Efteråt åt vi indiskt. Det var jättegott. En liten portion kostade 20 dollar. Multiplicera allt med 7. Jannes öl blev en flaska vatten. Ölen skulle ha kostat 97 svenska kronor. Som sagt kontrast mot landet vi precis kom ifrån.


Oavsett vilket var detta äventyr värt både pengarna och tiden. 

Spontant är många gånger bra. Det är min devis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0