Jenny vakts magiska kanelbullar

Recept på Jenny vakts magiska kanelbullar

Ingredienser
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
250-300 g kvarg/kvargyoghurt vanilj (finns laktosfri variant). Det går även att baka på den naturella kvargen 0,2%
2 dl socker
1 tsk salt
16 dl mjöl

Ägg och mjölk blandas till pensling. Pärlsocker 

Smält 150 gram smör. Jag använder alltid laktosfritt,
Tillsätt 5 dl mjölk. Även här använder jag alltid laktosfritt men det spelar ju ingen roll. Denna blandning ska nu bli 37 grader, alltså fingervarmt. Mitt tips är att alltid hälla i mjölken efter att man tagit kastrullen från plattan. På detta sätt undviker jag att blandningen blir för varm. Ibland får jag tvärtom värma upp blandningen någon sekund. Hellre det.
Smula jästen i en stor bunke. Häll vätskan över och se till att jästen 'smälter'. Rör ut det liksom.
Tillsätt sedan socker, kvarg och salt och rör ihop. Jag använder alltid någon form av plastbestick fram tills nu när jag rör. När jag häller i mjölet börjar jag arbeta med händerna. Som sagt använder jag mig inte av maskin! Jag 'känner' mig fram ang mjölet. Ikväll kändes degen lite blöt och jag använde alla 16 dl med en gång. Jag tillsatte lite extra. 


När jag kände mig nöjd med degen gjorde jag Jenny-tricket som jag alltid gör. Jag fyllde diskhon med hett vatten ca 1 dm upp på kanterna. Sen ställde jag ner bunken i vattnet och satte bakhandduk över för jäsning. Jäsning 60 min.


Ta sedan upp degen och arbeta den till en smidig deg. Den får ju inte vara för blöt för då går den ju inte att kavla. Den får absolut inte bli torr heller. Dela degen i två bitar och kavla ut den ena delen på mjölat bakbord. Jag använder Ikeas bakduk och kavlar ut degen på hela bakduken. Degen är mycket trevlig att arbeta med.

Smörj degen med smält smör. Jag använder alltid flytande laktosfritt smör/margarin. Ta rejält! Jag penslar ut smöret. Blanda socker och rikligt med kanel i en skål. Häll sedan blandningen på den smörjda degen. Var observant att det kommer socker/kanel-blandning precis överallt. Rejält! Snåla inte. Ut i kanterna. När du känner dig nöjd så strö på lite extra.

Rulla sedan degen som en rulltårta. Sedan kan man välja hur stora bullarna ska vara. Jag valde gigantiska. Då skar jag bitarna ca 5-7 cm. Det får då bara plats 5 bullar/plåt. Men som sagt, välj själv storlek så klart. Man kan ju även lägga Bullen i bullformar. Det finns ju så himla söta sådana som kan användas.

Skriv inläggstext 

Jäsning igen i 45 min. Sätt då även på ugnen på 225 grader.


Jag valde att pensla bullarna med ägg uppvispat med mjölk. Det blir helt kanon. Sedan hällde jag på pärlsocker för det är min favorit.

In i mitten av ugnen. Beroende på hur stora bullar man gör varierar tiden. Får du ut ca 30 bullar är tiden i ugnen ca 5-8 min. Jag fick ut 16-18 st och jag hade bullarna i ugnen i 10 min. Man ser ju på bullarna när de fått tillräcklig färg.

Jag låter bullarna svalna på skärbräda under handduk.

Smarrigt! Jenny vakts magiska kanelbullar med vanilj kvargyoghurt är nu bara att avnjutas. ❤️


Kommentarer
Postat av: FINA

beroendeframkallande bullar

Svar: 😂👍🏽😂👍🏽
Jenny vakt

2017-06-16 @ 15:03:49
Postat av: Sylvia

Jag har precis satt degen. Det här ska bli spännande. Jag brukar alltid blanda kanel smör och socker och bre ut på degen. Tror jag gör det även ikväll.

2017-06-22 @ 18:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0